Vem? Vad? När? Hur?


Vem kommer styra våra framtida konsumtionsbeslut?

Vad kommer hända innan vi når dit?

När kommer detta hända?

Hur kommer det påverka samhället?


Många frågor att fundera på när vi är mitt inne i en rusande digital revolution. För det går fort. Vi tänker i en serie diskutera kring dessa stora frågeställningar.


Artificiell intelligens har bara på några få år fått en helt annan innebörd. Även om det ännu på många sätt är i sin linda ser vi idag konsumentkoncept som mer eller mindre bygger på olika självlärande algoritmer. Oavsett om vi vill, vet eller ej så använder vi AI varje dag när vi t.ex. använder vårt kreditkort, lyssnar på musik eller gör inköp på nätet.


Det som nu sakta men säkert sker är att ekonomier och industrier växer ihop. Det innebär att vi i framtiden kan komma att gå till en och samma plattform för att ta ett lån och köpa mjölk, låter det konstigt? Amazon är ett exempel på ett företag som helt styrs av all värdefull olja (läs data) som de sitter på. De säljer allt från böcker till mat och ser inga begränsningar till att utveckla sin plattform vidare.


Banking behövs, men behövs banker? I viss mån, absolut. Men för mig som konsument spelar det någon roll om jag på 1 minut kan få ett bostadslån till en bättre ränta via någon annan plattform än via den traditionella banken? Spelar det någon roll vem som ser till att jag kan få precis det jag behöver och vill äta ikväll hemkört med perfekt tajming till middagen? Kundens beslut kommer ägas av kunden själv och som vi alltid gjort kommer vi människor välja det alternativ som passar oss bäst i rådande situation.


Digitaliseringen och användandet av data för att skapa smarta, effektiva industrier och konsumentkoncept kommer att öka. Även tillgängligheten av data kommer trots GDPR att öka. Betaltjänstdirektivet PSD2 inom finanssektorn är ett exempel på det. Det ger andra företag (tredjepartsleverantörer) helt nya möjligheter att bygga ett koncept baserat på bankens kunddata (om kunden godkänner). Denna öppenhet kommer vara en nödvändighet för alla industrier, för hur ska de annars hänga med i den snabba utvecklingen?


Hyper-personalisering pratas det en del om. Kopplat till mat kan det vara att man tar ett blodprov och tack vare det kan man veta exakt vilken typ av mat som är bra för dig. Vad du bör äta med den genuppsättning just du har för att gå ner i vikt etc. Hälsa är viktigt, men också att vi blir väsentligt mer klimatsmarta – här kommer data och smarta algoritmer bli mycket värdefulla.


Mina vänner, allt detta händer nu i skrivande stund. Runt oss, på våra jobb, i hemmen, körandes i bilen. Är det skrämmande eller bra?

Vi har i alla tider varit rädda för det nya, det är en del av mänsklighetens gen. Teknologi är dock en enormt viktig beståndsdel för att kunna hantera jordens ca 10 miljarder människor år 2050. De kommande 40 åren måste vi producera lika mycket mat som vi människor gjort totalt under de senaste 8000 åren. 1960 var vi ca 3 miljarder människor på jorden.


Den tekniska utvecklingen kommer försökas att missbrukas, morgondagens pengasugna kriminella rånar inte banken, de stjäl data. Därför kommer säkerhet kring dessa system som alltid vara extremt viktig.


Fortsättning följer...


Christopher Heybroek,

christopher@iqchef.com


#konsumtionsbeslut #artificiellintelligens #AI #personalisering #banking #GDPR #PSD2 #FACIT #klimatsmart #mat

  • Facebook - Grey Circle
  • LinkedIn - Grey Circle